به دنبال تجسم تصویری از خودروهای آینده در ذهن خود هستید، بهترین كار این است كه چشمانتان را ببندید و تمام تصورات قبلی خود را بر هم زنید. خودروهای آینده جدای از آن‌كه ساختاری متفاوت خواهند داشت، از حیث شمار سرنشینان، سیستم مصرف سوخت و نحوه كنترل نیز به گونه‌ای غیرقابل مقایسه با خودروهای فعلی خواهند بود. نمایشگاه 2010 World Expo شانگهای فرصت بسیار مناسبی بود تا یكی از بارزترین دستاوردهای بشر در زمینه خودروهای آینده موسوم به EN-V به نمایش گذاشته شود، خودرویی كه گرچه امروز به مرحله پیش تولید رسیده است با این حال پیش‌بینی می‌شود ساكنان زمین حداقل 10 تا 15 سال دیگر سوارشدن بر آن و خودروهایی از این دست را تجربه كنند...

برآورد می‌شود تا سال 2030 مناطق شهری جهان پذیرای بیش از 60 درصد جمعیت زمین باشند. در چنین وضعیتی منطقی نیست كه قبول كنیم شهرهای بزرگ جهان حتی با تكیه بر پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی درون شهری و ساختارهای فعلی توان سرویس‌دهی مناسب به این همه جمعیت را داشته باشند. شركت‌های بزرگ خودروسازی از هم‌اكنون و با توجه به این چشم‌انداز دست به كار شده و طرح‌های مختلفی از خودروهای فشرده و كم حجم را ارائه می‌كنند. جنرال موتورز از جمله آنهاست كه به تازگی و با همكاری شریك استراتژیك خود یعنی گروه خودروسازی شانگهای، خودروی مفهومی دو چرخی را ارائه كرده است كه به اعتقاد بسیاری از منتقدان و صاحبنظران صنعت خودرو و مهندسی شهرنشینی در دنیا پاسخی مناسب به نیاز آینده حمل و نقل درون شهری شهروندان به شمار می‌آید.EN-V خودروی شخصی دو نفره‌ای است كه ضریب آلایندگی آن صفر است. استفاده از موتورهای الكتریكی در هر یك از دو چرخ‌ این خودرو علت اصلی صفر بودن ضریب آلایندگی این خودرو به‌شمار می‌آید. این موتورها نه تنها توان الكتریكی مورد نیاز برای شتاب گرفتن خودرو را تأمین می‌كنند بلكه با بالاترین ضریب اطمینان نیز خودرو را متوقف می‌كنند. پلتفرم حركتی خودرو را می‌توان نسخه تكامل یافته پلتفرمی دانست كه در مدل پیش ساخته شركت Segway موسوم به P.U.M.A دیده شده است. قدرت مورد نیاز برای راه‌اندازی موتورها به‌وسیله باتری‌های لیتیوم ـ یونی تأمین شده و نكته جالب توجه نیز این است كه براحتی می‌توان آن را با استفاده از پریزهای برقی كه در هر خانه‌ای وجود دارد شارژ كرد. برد حركتی این خودرو را می‌توان در نوع خود قابل توجه دانست. این خودرو برای استفاده‌های درون شهری طراحی شده است و به همین دلیل نباید انتظار داشت تا برد حركتی آن به ازای هر بار شارژ به 100 یا 200 كیلومتر برسد. مهندسان طرح می‌گویند با هر بار شارژ كامل باتری EN-V تا 40 كیلومتر مسافت را طی می‌كند. یكی از برگ‌های برنده این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای برقی كه مدل‌های اولیه آنها هم اكنون در نمایشگاه‌های خودرو دیده می‌شوند در امكان برقراری ارتباط آن با شبكه سراسری برق است. این ارتباط به راننده این امكان را می‌دهد تا بهترین زمان ممكن برای شارژ مجدد خودرو را انتخاب كند. این خودرو با دو چرخ حركت می‌كند حال آن‌كه دو سرنشین را هم با خود جابجا می‌كند به همین دلیل باید فكر جدی به حال حفظ تعادل آن شده باشد. بهره‌گیری از فناوری پایداری دینامیك این امكان منحصربه‌فرد را برای EN-V فراهم كرده است تا درحالی كه با دو سرنشین و حجم نه‌چندان زیاد بار در حال حركت است، براحتی نیز دور زده و سریعا متوقف شود. این خودرو تقریبا یك‌سوم ابعاد خودروهای معمولی مساحت داشته با این حال راننده و سرنشین كوچك‌ترین نگرانی درخصوص پایداری آن در حین حركت نخواهند داشت. از آن گذشته هر چیزی در این خودرو مبتنی بر سیستم drive-by-wire است و این بدان معنی است كه EN-V قابلیت كنترل دستی تمام خودكار را دارد.


بهره‌گیری از قابلیت‌های GPS
مهندسان این پروژه خودرو را به گونه‌ای طراحی كرده‌اند كه با تلفیق سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا همان GPS به كمك سیستم ارتباط خودرو به خودرو و فناوری‌های حسگر فاصله، قابل راندن به صورت دستی یا خودكار باشد. حركت خودرو براساس سیستم خودكار مزایای استفاده از EN-V را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد چون دراین‌صورت بهترین مسیر از مجموعه مسیرهای پیش‌روی انتخاب شده و راننده نگرانی چندانی درخصوص گیرافتادن در ترافیك‌های سنگین درون شهری نخواهد داشت. خودرو انتخاب مسیر را با تكیه بر اطلاعات لحظه به لحظه‌ای انجام می‌دهد كه از وضعیت تردد خودروها در معابر مختلف دریافت كرده است.
اما استفاده از فناوری ارتباط بیسیم نیز مزایای خاص خود را دارد. بدین ترتیب راننده در صورتی كه تمایل داشته باشد در حین رانندگی با دوستان یا همكاران خود كه در خودروهای دیگر قرار دارند صحبت كند هیچ نگرانی درخصوص كنترل خودرو نخواهد داشت. شركت جنرال موتورز سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی این فناوری نوین كرده است. این شركت معتقد است تركیب فناوری‌های حسگر، ارتباطات بیسیم و سیستم موقعیت‌یاب GPS با یكدیگر پازل قدرتمندی را تكمیل كرده است كه به جرأت می‌توان از آن به عنوان یكی از خودروهای شخصی و به صرفه سال‌ها و دهه‌های آینده نام برد. كارشناسان بر این عقیده‌اند كه قابلیت برقراری ارتباط با سایر خودروها و شبكه سراسری برق درون شهری به طرز قابل توجهی در كاهش شمار تصادفات مؤثر خواهد بود.EN-V به حسگرهای مختلف و سیستم پیشرفته دوربینی نیز مجهز است كه می‌تواند هر آنچه را كه در اطرافش می‌گذرد حس كند. از این رو راننده می‌تواند در كسری از ثانیه و تا پیش از وقوع تصادفات سخت، واكنش‌های مناسبی نسبت به موانع از خود نشان دهد. به عنوان مثال اگر عابر پیاده‌ای ناگهان وارد خیابان شده و در مقابل خودرو ظاهر شود، EN-V سریعا از سرعت خود كاسته و به سرعت ایمن‌تری می‌رسد. آزمایشات مختلف نشان داده‌اند در چنین شرایطی EN-V نسبت به سایر خودروهای مدرن امروزی سریع‌تر متوقف می‌شود. جنرال موتورز این خودرو را صرفا برای استفاده‌های درون شهری طراحی و ساخته است. EN-V كمتر از 500 كیلوگرم وزن داشته و با 5‌/‌1 متر طول خودرویی به معنای واقعی فشرده به شمار می‌آید.

یك محاسبه ساده می‌توان متوجه شد كه خودروهای فعلی به طور متوسط برای پارك به بیش از 10 مترمربع مساحت نیاز دارند اما مانورپذیری جالب توجه EN-V این امكان را فراهم می‌كند تا 5 دستگاه از این خودرو را در همان مساحت پارك كرد. بدنه و قسمت سایبان خودرو با استفاده از فیبر كربنی و نوعی پلاستیك موسوم به ترموست شفاف از جنس استرهاى پلیمریزه اسیدهاى اكریلیك ساخته شده است. این مواد هم‌اكنون و به دلیل سبكی و استحكام خیره كننده در ساخت فضاپیماها و هواپیماهای نظامی و مسافربری به كار گرفته می‌شوند.
راننده و سرنشین خودرو حداكثر چشم‌انداز ممكن را در حین رانندگی مشاهده می‌كنند چون قسمت سایبان متحرك آن از نوعی پلاستیك شفاف مستحكم است. آنها در حالی كه از رانندگی و گشت و گذار در خیابان‌های شهر لذت می‌برند می‌توانند از فناوری‌های مبتنی بر Wi-Fi نیز برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف استفاده كنند.